از ویرجینیا وولف» تا لیندا ناکلین»، جریان مستقلِ نقد ادبی تا نقد هنریِ فمینیستی


 در سال ۱۹۲۹ میلادی، نویسنده و منتقد انگلیسی "ویرجینیا وولف"، در کتاب جریان سازش "اتاقی از آنِ خود"؛ برای نخستین بار به طرح این پرسش اساسی پرداخت که چرا (تا آن زمان) هیچ نویسنده ی زن بزرگی در تاریخ ادبیات جهان وجود نداشته است؟! خانم وولف در این کتاب، علاوه بر طرح این پرسشِ مهم، به ریشه یابی و آسیب شناسی مسئله پرداخته و از همه مهمتر اینکه راهکار ارائه داده است. او در  جمله ی تأکیدیِ معروفش این چنین می نویسد: زنی که می خواهد داستان بنویسد باید پول و اتاقی از آنِ خود داشته باشد»؛ چیزی که جزء محالات زندگی یک زن انگلیسی، در آن دوره محسوب می شد. او همچنین در مثال معروفش از این کتاب، اینگونه فرض می گیرد که اگر "شکسپیر"، دختر به دنیا می آمد و یا یک خواهرِ نابغه همانند خود داشت، مناسبات اجتماعی و قوانین حاکم بر جامعه ی انگلیسِ پانصد سالِ پیش، چه سرنوشتِ شومی را می توانست برای این نابغه ی مؤنث رقم بزند!. نثرِ مدرن و نظریات فراجنسیتی ویرجینیا وولف در این کتاب، نه تنها شیوه ی نوینی را در نگارش ادبی و نثر مدرنیستی قرن بیستم ایجاد کرد، که تبدیل به سرآغازی شد برای جریان نقد ادبی فمینیستی؛ و بعدها از قلمرو ادبیات نیز فراتر رفت و وارد حیطه هایی مانند فلسفه و هنر گردید.  

در سال ۱۹۷۱میلادی - چهل و دو سال پس از انتشار کتاب "اتاقی از آن خود" - مقاله ی ارزشمندی اینبار در حوزه ی هنر، توسط مورخ و منتقد هنری "لیندا ناکلین" منتشر شد با عنوان: چرا هیچ هنرمند زنِ بزرگی وجود نداشته است؟!». خانم ناکلین در این مقاله، مثال آشنایی را مطرح می کند، که اگر "پیکاسو" دختر به دنیا می آمد چه سرنوشتی در انتظارش بود؟ آیا پیکاسوی مؤنث نیز، به همان اندازه از پدرِ هنرمندش توجه، حمایت و تعلیمات هنری؛ برای ورود به بازار حرفه ایِ هنر را دریافت می کرد و یا اینکه از همان ابتدا، برای نوع دیگری از زندگی، که سرنوشتِ محتومِ همه یِ نِ آن دوره بود تربیت می شد؟ .

* مشاهده ی بقیه ی متن در ادامه ی مطلب


*

دریافت نسخه ی pdf مقاله ی چرا هیچ هنرمند زن بزرگی وجود نداشته است؟» از لیندا ناکین. 


*

دریافت نسخه ی pdf کتاب زن، هنر ، قدرت» از لیندا ناکلین. 


ادامه مطلب


مشخصات

آخرین جستجو ها